Monday, October 20, 2008

Arjuna Hati (2004)

Saya sering ditanya, di antara novel yg pernah saya tulis, yg manakah yg paling saya gemari? Jawapannya, ARJUNA HATI.

Apa yg lebih menarik, di belakang cover novel ada kata2 Prof. Emeritus Dato' Dr. Khoo Kay Kim, Jabatan Sejarah, Universiti Malaya:

Novel ini merupakan satu percubaan untuk menjelajah masalah dan pengalaman merentas budaya, bukan di kalangan penduduk Malaysia tetapi di antara orang Melayu dengan orang British. Yg lebih menarik peristiwa2nya berlaku di England pada Zaman Victorian dan negeri2 di Tanah Melayu iaitu melibatkan Pulau Pinang dan Perlis, ketika British masih dalam proses meluaskan pengaruhnya di kawasan ini.

Usaha perintis ini memberi harapan bahawa bidang novel di negara kita semakin berani menjalankan eksperimen supaya para pembaca akan terdedah kepada proses globalisasi. Seringkali novel lebih berjaya memperkaya pengalaman seseorang daripada buku sejarah kerana novel menembusi hati sanubari manusia, manakala sejarah yg biasa disampaikan secara amoral, terpencil dan tanpa emosi tidak dapat mewujudkan perspektif yg real.

Mudah-mudahan Norzailina Nordin akan memperkenalkan pula tema2 lain yg akan membawa pembacanya ke dunia baru - lain daripada yg lazim mereka temui.

1 comment:

Linda said...

memang novel ni best walaupun pada asalnya saya kurang faham tentang jalan ceritanya....

 
Original Template By : uniQue  |    Modified and Maintained By : Intydez